Mig-29 20-lecie eksploatacji w Polsce

...wszystko o siłach powietrznych
Franc
Posty: 989
Rejestracja: poniedziałek, 19 lut 2007, 00:20

Mig-29 20-lecie eksploatacji w Polsce

Postautor: Franc » środa, 29 lip 2009, 17:07

Na przełomie lipca i sierpnia mija 20 lat, od kiedy pierwsze Migi-29 w standardzie 9.12A (bojówki) i 9.51 (szkolno-bojowe UB), zostały dostarczone z ZSRR do Polski.Nowe maszyny weszły do służby w 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa"

Pierwsze cztery maszyny bojowe (n/b: 65, 66, 67, 70) dostarczone zostały w lipcu 1989, kolejne samoloty tym razem szkolno-bojowe (n/b: 15, 42, 64) dostarczono w sierpniu 1989

Obrazek

Obrazek

Obrazek

ostatnia dostawa miała miejsce w październiku 1990 i obejmowała pięć samolotów bojowych (n/b: 105, 108, 111, 114, 115).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kolejne maszyny pozyskano od Republiki Czeskiej w zamian za jedenaście fabrycznie nowych śmigłowców PZL W-3 Sokół.

W grudniu 1995 dostarczono maszyny bojowe 77, 89 , 92 , 38 , 59 i szkolno-bojową 28, zaś w styczniu 1996 kolejne bojowe 83, 40, 54, 56

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ostatnia dostawa miała miejsce w 2003 r.Były to maszyny pozyskane z Niemiec za symboliczne 1 Euro.W sumie do Polski trafiły 22 maszyny.Ponieważ samoloty były mocno wyeksploatowane, częściowo zamiast do jednostki trafiły do zakładów WZL-2 w Bydgoszczy.
We wrześniu 2003 dostarczono pierwsze trzy samoloty bojowe: 4102, 4103, 4104 . W grudniu 2003 kolejne maszyny bojowe: 4101, 4107 , 4108, 4109 i szkolno-bojowe: 4105 i 4110. W kwietniu 2004 kolejne bojowe: 4112, 4117 , 4119 , 4122. Oraz ostatnia, największa dostawa w sierpniu 2004 dostarczono maszyny bojowe: 4111, 4113, 4114, 4116, 4118, 4120 , 4121 i szkolno-bojowe 4115 i 4123.

W poniemieckie Migi została wyposażona 41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego w Malborku.
Spośród dostarczonych maszyn wybrano cztery które trafiły do jednostki jedynie po przeglądzie - oficjalna uroczystość ich przyjęcia odbyła się 7 czerwca 2005 roku, były to maszyny bojowe n/b 4111, 4113, 4118 i szkolno-bojowy n/b 4115

Obrazek

Spośród pozostałych maszyn podjęto decyzję o przeprowadzeniu remontu głównego na 10, znajdujących się w najlepszym stanie samolotach. Były to bojowe n/b 4101, 4103, 4104, 4116, 4120, 4121, 4122 i szkolno-bojowe n/b 4105, 4110, 4123.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Część maszyn poniemieckich została wycofana na przestrzeni lat i służy jako pomoce naukowe lub pomniki.
4117, 4107,4102, 4108, 4109 - WZL2 , 4111 - MWP Warszawa , 4112,4118,4119 - Dęblin,4114 - WAT, 4115 - MLP Kraków.

By 41 ELT osiągnęła pełny etat 16 samolotów podjęto decyzję o przekazaniu do Malborka pięciu samolotów eksploatowanych w Mińsku Mazowieckim (maszyny bojowe n/b 65, 66, 70, 77, 92).


W 2004 i 2005 roku maszyny 41 eskadry przeszły program remontów i modernizacji pod kryptonimem "Kurpie" pozwalający na eksploatację maszyn przez następnych 7 lat (stąd eksploatacja MiG-29 w 41 eskadrze planowana jest do roku 2012). Maszyny 1 eskadry podobną modernizacje przeszły wcześniej, natomiast remont planowany jest około roku 2008, co pozwoli eksploatować samoloty do roku 2015. Ciągle niejasna pozostaje sytuacja rozleglejszej modernizacji (do wersji SD) i wydłużenia resursu płatowców (do lat 2020-25) proponowanego przez RSK MiG.

Samoloty 1 eskadry ponad standardowe wyposażenie wersji 9.12 wyposażone zostały w systemu nawigacji Rockwell Collins ANV-241MMR VOR/ILS oraz AN/ARN-153 (TCN 500) TACAN, (cywilny) odbiornik GPS Trimble 2101AP, urządzenie ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radarową Thompson-CSF SB-14, polski system identyfikacji swój-obcy (IFF) Radwar SC-10 Suprasl oraz cyfrowy pulpit sterowania R-862 do radiostacji VHF/UHF Unimor-Radiocom RS 6113-2. Poza tym maszyny otrzymały światła antykolizyjne oraz nowy - natowski kamuflaż. Systemy nawigacyjne GPS, TACAN i VOR/ILS zostały zintegrowane z systemem nawigacyjnym samolotu poprzez interfejs TGR-29A.

Obrazek


Wersja skrócona na www.epgd.net
Ostatnio zmieniony środa, 29 lip 2009, 20:43 przez Franc, łącznie zmieniany 2 razy.

vincent
Posty: 505
Rejestracja: piątek, 25 maja 2007, 17:10
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: vincent » środa, 29 lip 2009, 20:21

Michał, kolejny świetny artykuł plus świetne foty! Chylę czoła :)

Awatar użytkownika
ravecki
Posty: 1889
Rejestracja: piątek, 20 sty 2006, 16:27

Postautor: ravecki » środa, 29 lip 2009, 22:07

i ja przylaczam sie z wyrazami uznania, za powyzszy material.
Obrazek
ravecki

Awatar użytkownika
Radi
Posty: 194
Rejestracja: sobota, 02 maja 2009, 14:56
Lokalizacja: Gdańsk/Kwidzyn
Kontaktowanie:

Postautor: Radi » czwartek, 30 lip 2009, 07:38

Piękne maszyny = piękne zdjęcia.

Awatar użytkownika
AZT
Posty: 97
Rejestracja: piątek, 14 kwie 2006, 15:44
Lokalizacja: Bytów
Kontaktowanie:

Postautor: AZT » piątek, 31 lip 2009, 20:36

Michał, profesjonalnie napewno ale poza tym bardzo ciekawie i wyczerpująco przedstawiłeś to 20-sto lecie. Jestem pod wrażeniem treści oraz świetnych fotek. Brawo!!!!
pozdrawiam
Krzysztof
Obrazek


Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie wojskowym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 75 gości