Samoloty szkolne

...wszystko o siłach powietrznych
marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Samoloty szkolne

Postautor: marecki » poniedziałek, 26 lip 2010, 11:15

Przetarg na samolot szkolny dla wojska
PAP - 26-07-2010 09:51
Ministerstwo Obrony Narodowej chce niebawem ogłosić przetarg na samoloty szkolenia zaawansowanego, pozwalające przygotowywać lotników do pilotowania samolotów bojowych. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) do przetargu zostały właśnie opublikowane.
Wprowadzenie nowych samolotów szkolno-bojowych to jeden z projektów dotyczących modernizacji polskiego wojska. Przewiduje on pozyskanie szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT - Lead In Fighter Trainer. LIFT to samoloty służące nie tylko szkoleniu pilotów przechodzących z samolotów szkolenia początkowego na bojowe odrzutowce, takie jak F-16 i MiG-29, ale pozwalające także na loty treningowe tańsze niż odbywane na myśliwcach.

Do dostępnych obecnie samolotów klasy LIFT należą m.in. brytyjski hawk w nowej wersji AJT; koreański T-50, skonstruowany wspólnie z produkującym F-16 koncernem Lockheed Martin; włoski aermacchi M-346 i czeski aero L-159.

"Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne dla LIFT-ów zostały właśnie opublikowane; firmy mają możliwość zobaczenia, jakie są wymagania Sił Zbrojnych" - powiedział PAP wiceszef MON Marcin Idzik.

WZTT dla Zintegrowanego Systemu Szkolenia Personelu Lotniczego Sił Zbrojnych - poziom LIFT, z którymi zapoznała się PAP, liczą wraz z załącznikami ok. 180 stron.

Określono w nich wymagania dotyczące samolotów szkolno-bojowych - m.in. ich osiągów, zasięgu, manewrowości, systemu walki elektronicznej, konstrukcji, systemu nawigacyjnego, wyposażenia ratowniczego, systemu uzbrojenia czy wyposażenia osobistego pilota. W WZTT wskazano także wymagania dla symulatorów lotu, m.in. w zakresie wsparcia technicznego, stanowisk pilota i instruktora, systemu informatycznego czy współpracy z innymi systemami. Zawarto w nich także oczekiwania dotyczące m.in. wyposażenia obsługowo-naprawczego oraz części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

"Przedmiotem zamówienia będzie cały system - dostawa samolotów, niezbędnej infrastruktury oraz pakietu logistyczno-szkoleniowego" - wskazał wiceszef MON.

Idzik podał, że jesienią, tuż po wakacjach, planowane są negocjacje techniczne z wybranymi firmami, tak by do końca roku móc zawrzeć umowy. "Przewidujemy formę przetargu nieograniczonego wraz ewentualną dogrywką w postaci licytacji elektronicznej, jeśli firmy spełnią wszystkie nasze wymagania" - powiedział minister. Pytany przez PAP o termin dostaw 16 samolotów typu LIFT, Idzik wskazał jako graniczny rok 2015.

Samoloty szkolne polskiego wojska to obecnie turbośmigłowe PZL-130 Orlik i oblatany w roku 1960 odrzutowy TS-11 Iskra, który według planów ma zostać wycofany po 2012 roku. Po początkowym szkoleniu na tych samolotach piloci samolotów bojowych są kierowani wprost do eskadr wyposażonych w MiGi-29 lub Su-22, piloci nowych wielozadaniowych F-16 szkolą się w USA na treningowych T-38 i F-16, po czym loty treningowe wykonują już w kraju samolotami bojowymi.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Czeska oferta

Postautor: marecki » piątek, 18 mar 2011, 08:37

Jak daleko, jak blisko czeskim Lift-om do Polski?
wnp.pl (PS) - 17-03-2011 19:10
Czeska spółka Aero Vodochody podtrzymuje ofertę, złożoną w listopadzie ub.r., dostarczenia samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT dla polskich Sił Powietrznych - poinformował dziennikarzy Jiři Šedivŷ, I wiceminister obrony Republiki Czeskiej.
- Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, rozszerzy to znacznie kooperację naszych przemysłów zbrojeniowych, które mają długą historię – podkreślił wiceminister.

Oferowany samolot Aero L-159B Pl ma być nowym samolotem czwartej generacji. Poprzednie jej generacje są użytkowane przez wojsko do szkolenia w 20 krajach.

- Uwzględniając kategorię samolotu i awionikę, umożliwia In płynne przejście w procesie szkolenia z samolotów turbośmigłowych PZL-130 Orlik do treningu na odrzutowcu, a następnie do lotów naddźwiękowych F-16 Jastrząb – pokreślił Ladislav Šimek, prezes Aero Vodochody – Dynamika maszyny pod względem przeciążenia i czasu manewrowania jest zbliżona do myśliwców naddźwiękowych w strefie poddźwiękowej.

L-159B Pl został wyposażony w radar dopplerowski i siedem pylonów na broń. Jak podkreślali oferenci, wszystkie elementy systemu są kompatybilne ze standardami NATO.

Oprócz samolotu szkolnego, czeska spółka oferuje: symulator lotu i naziemny system szkoleniowy, system planowania misji i analizy lotu, pakiet logistyczny, dokumentację techniczno-eksploatacyjną, szkolenie 12 pilotów i 50 osób personelu naziemnego. Częścią oferty jest kooperacja polskich zakładów przy produkcji samolotów. Montaż końcowy płatowca odbywałby się w WZL-2 Bydgoszcz (tam też dokonywane byłyby konserwacje silników i ich remonty), montaż końcowy silnika i jego testy w WZL-4 Warszawa, kooperacja przy produkcji naziemnego systemu szkoleniowego i symulatora w ETC-PZL, podzespoły byłyby wytwarzane w firmie Honeywell.

Na pytanie wnp.pl prezes Šimek odpowiedział, że współpraca i kooperacja będzie dotyczyć samolotów zamówionych przez polską stronę, ale także polonizacji systemu szkolenia (w ITWL w Warszawie). Według niego, wsad polskich zakładów może wynieść „kilkadziesiąt” procent, jednak nie uściślił tych danych (wartość samego silnika produkcji amerykańskiej sięga 20 proc.).

O przetarg polskich Sił Powietrznych ubiega się obecnie już tylko czterech oferentów, wliczając Aero Vodochody. Są to ponadto BAE Systems (samolot Hawk), Korea Aerospace Industries (T-50) oraz AleniaAeronautica.

Formalnie, przetarg powinien być rozstrzygnięty do końca I kwartału br. Jednak jak powiedział nam nieoficjalnie przedstawiciel branży, zostanie prawdopodobnie przedłużony na okres po wyborach do parlamentu i powstaniu nowego rządu.

Awatar użytkownika
John Oldfield
Posty: 143
Rejestracja: środa, 23 wrz 2009, 09:57
Lokalizacja: EPMB
Kontaktowanie:

Re: Samoloty szkolne

Postautor: John Oldfield » piątek, 01 kwie 2011, 12:50

MON kupuje samolot na wojnę (i szkolenie)
13:24, 01.04.2011 /PAP

W kwietniu Ministerstwo Obrony Narodowej zaprosi firmy uczestniczące w przetargu na samolot szkolno-bojowy do składania ostatecznych ofert. MON kładzie nacisk na bojowe właściwości maszyn.
Jak powiedział wiceminister obrony Marcin Idzik, zakończyły się prace nad dokumentami, które umożliwiają rozpoczęcie ostatniego etapu przetargu. - W kwietniu firmy zostaną zaproszone do składania ostatecznych ofert, uwzględniających poprawione wymagania taktyczno-techniczne - powiedział Idzik.

- Dla nas istotny jest aspekt bojowy. Samolot szkolno-bojowy ma mieć podwójne zastosowanie. Ma służyć nie tylko szkoleniu, ale przede wszystkim wzmocnić zdolności bojowe naszego lotnictwa w związku z planowanym wycofaniem szkolno-bombowych Su-22. Po drugie, ma wypełniać zadanie szkolenia pilotów F-16. Trzecim warunkiem jest polonizacja produktu. Chcemy skompensować polskiemu przemysłowi to, że kupujemy samoloty za granicą - powiedział Idzik.

Samolot w podwójnej roli

Dodał, że "zmiany w wymaganiach taktyczno-technicznych miały umożliwić zachowanie aspektu bojowego i umożliwić zakup w trybie konkurencyjnym". Chodziło o to, "by wymagania spełniał więcej niż jeden oferowany samolot, bo wtedy przetarg byłby fikcją".

- Pierwsze negocjacje wykazały, że parametry określone przez siły zbrojne pozostawały w rozbieżności z tym, co proponowali potencjalni oferenci. W związku z tym przeszliśmy kolejne uzgodnienia, które parametry zostawić, a które zmienić, ale aspekt bojowy pozostał - powiedział wiceminister.

Ocenił, że zakup samolotów mających wyłącznie walor szkoleniowy byłby marnotrawstwem. - Mamy 48 F-16, 32 MiGi-29, samolotem uzupełniającym stan posiadania polskiego lotnictwa będzie samolot szkolno-bojowy, będzie on samolotem wsparcia sił powietrznych i wojsk lądowych, zgodnie z koncepcją opracowaną przez Sztab Generalny. Samolot będzie wykorzystywany w podwójnej roli, ma wykorzystywać tę samą amunicję, co F-16, co uprości logistykę - dodał.

W kwietniu firmy zostaną zaproszone do składania ofert, zostanie też określony termin ich składania. Po ocenie ofert i wyborze dostawcy nastąpi zawarcie umowy offsetowej i dopiero na końcu zawarcie umowy o dostawie samolotu. Procedura wyboru ma się zakończyć w tym roku. Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone w 2013, ostatnie w 2015 roku.

Niedokończony przetarg

Przetarg na 16 samolotów klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) ruszył 3 września ubiegłego roku. MON przyznało wtedy, że wstępnych warunków taktyczno-technicznych nie spełnia żaden z oferowanych systemów, zastrzegało zarazem, że są to wymagania wstępne, podlegające negocjacjom. Samolot klasy LIFT to maszyna służąca nie szkoleniu podstawowemu, lecz nauce wykorzystywania możliwości samolotów bojowych; pozwala także już wyszkolonym pilotom trenować na samolotach niemal tak samo skonfigurowanych, lecz tańszych w eksploatacji niż maszyny czysto bojowe.

Na początku listopada upłynął termin składania wstępnych ofert. Złożyło je pięć firm: Korea Aerospace Industries (KAI) z naddźwiękowym samolotem T-50P Golden Eagle; włoska AleniaAermacchi z M346, BAE Systems oferująca znane brytyjskie samoloty Hawk - ale najnowszej generacji, fińska Patria proponująca używane Hawki starszej generacji, lecz gruntownie zmodernizowane; oraz czeska Aero Vodochody z L-159.

jk/mtom

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Następca Iskry, M-346 Finmeccanica w tym roku

Postautor: marecki » czwartek, 25 lut 2016, 11:24



Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie wojskowym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości