Nowy przetarg na samoloty dla VIP.

...wszystko o siłach powietrznych
Sebastian Elijasz

Nowy przetarg na samoloty dla VIP.

Postautor: Sebastian Elijasz » środa, 20 gru 2006, 07:57

Agencja Mienia Wojskowego ogłosiła we wtorek przetarg na samoloty do przewozu osób pełniących najwyższe funkcje w państwie - poinformował prezes AMW Maciej Olex- Szczytowski.

Przetarg dotyczy zakupu sześciu samolotów i udostępnienia dwóch maszyn na okres przejściowy w celu zastąpienia wysłużonych Jaków- 40 pułku specjalnego. Trzy maszyny mają mieścić po co najmniej 15 pasażerów, trzy pozostałe po minimum 11 pasażerów.

Samoloty mają mieć zasięg co najmniej 5 tys. km (jak zaznaczono, 90 proc. przelotów odbywa się w Europie) i prędkość przelotową co najmniej 0,7 Ma (750 km/h) na wysokości 1200 metrów. Samoloty mają być objęte gwarancją przez 3 lata lub 1500 godzin lotu. W wymaganiach zawarto też zapewnienie w Polsce podstawowego serwisu. W ocenie oferty 70 proc. odegra cena zakupu i eksploatacji - w tym szkoleń - w ciągu 20 lat, a 30 proc. warunki techniczne.

Samoloty mają być wyposażone w urządzenia kodowanej łączności, system rozpoznawania swój-obcy, łącze transmisji danych w standardach NATO, system ostrzegający o namierzeniu maszyny przez radar lub inne źródło promieniowania; na pokładzie mają też znaleźć się środki obronne - wyrzutniki flar lub dipoli magnetycznych (mają one za zadanie "zmylić" samonaprowadzające się rakiety wystrzelone w kierunku samolotu - PAP).

Pieniądze na samoloty będą pochodzić z budżetu MON, po części z zasilanego przez AMW z funduszu modernizacji. Olex-Szczytowski nie ujawnił, ile jest pieniędzy, ale zapewnił, że są to wystarczające środki. Zakupowi ma towarzyszyć offset w wysokości równej co najmniej wartości umowy.

Nad prawidłowym przebiegiem przetargu będą czuwać powołani przez ministra obrony niezależni obserwatorzy, m.in. z Transparency International. Oferenci i opinia publiczna mogą przesyłać im pocztą elektroniczną sygnały o nieprawidłowościach. Obserwatorzy będą mieli dostęp do wszystkich dokumentów.

Termin składania ofert mija 30 kwietnia 2007 roku. Trzy tygodnie po ich otwarciu nastąpi elektroniczna aukcja - "internetowa dogrywka", a przedmiotem licytacji będzie cena. Samoloty mają być dostarczone do końca 2008 roku. Resurs samolotów Jak-40, które mają zostać zastąpione przez nowe maszyny, ma zostać przedłużony do końca 2007; na okres przejściowy MON chce pozyskać dwa samoloty. Jak powiedział dowódca 36. pułku specjalnego płk Tomasz Pietrzak, mają to być samoloty takie same lub z tej samej rodziny co samoloty docelowe, by nie trzeba było dodatkowo szkolić załóg.

Prezes AMW zapewnił, że kryteria zostały tak sformułowane, by umożliwić udział w przetargu każdemu oferentowi, ale też by żadnego nie preferować. Dodał, że rozważana przed kilkoma miesiącami koncepcja przejęcia wycofywanych z PLL LOT samolotów Embraer to już historia, która nie ma żadnego związku z przetargiem. Samoloty te miały zapewnić transport VIP-om na okres przejściowy, do czasu zakupu nowych maszyn.

Płk Pietrzak poinformował, że jeszcze gdy premierem był Kazimierz Marcinkiewicz, dziewięciu pilotów (dwóch z nich odeszło już do rezerwy) przeszło szkolenie teoretyczne. Zaznaczył, że była to "praktycznie beznakładowa" nauka z komputera, a wobec braku decyzji o przejęciu Embraerów, nie doszło do szkolenia na symulatorze.

Przymiarki do zakupu nowych samolotów dla przedstawicieli najwyższych władz trwają od kilku lat. Kancelaria Premiera planowała, że 6 nowych maszyn zostanie kupionych w 2004 r., przewidziano na nie 42 mln zł. Jednak w 2003 r. rząd Leszka Millera unieważnił przetarg, gdy amerykańska i kanadyjska konkurencja wycofały się i jedynym oferentem została francuska firma Dassault. Przed kilkoma tygodniami "Życie Warszawy" napisało, że wymagania obniżono w stosunku do pierwotnych tak, by sprostał im Embraer Legacy - dyspozycyjna wersja pasażerskiego Embraera 145.

Za kilka lat jest przewidywany przetarg na samoloty długodystansowe, które zastąpią dwa używane teraz w pułku specjalnym Tu-154 - ich okres użytkowania kończy się w 2009-10.

baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Postautor: baku » środa, 20 gru 2006, 09:05

Bardo fajny jest o tym artykul w nowej skrzydlatej polsce.

Arek
Posty: 491
Rejestracja: sobota, 11 lis 2006, 14:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: Arek » środa, 20 gru 2006, 13:47

Mnie przykładowo interesuje ta Cessna Citation 525 z biało-czerwoną szachownicą na ogonie. Ostatnio u nas była, w tym czasie prezydent był w Gdyni. Czyżby nowy nabytek?
Pozdrawiam serdecznie
Arek

Sebastian Elijasz

Postautor: Sebastian Elijasz » środa, 20 gru 2006, 13:53

O tej mówisz?? http://lotnictwo.net/foto.php?id=121204
Jak tak to nie, ta jest prywatną maszyną.
Ostatnio zmieniony środa, 20 gru 2006, 15:35 przez Sebastian Elijasz, łącznie zmieniany 1 raz.

LAPA
Posty: 562
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:37
Kontaktowanie:

Postautor: LAPA » środa, 20 gru 2006, 15:28

Arek pisze:Mnie przykładowo interesuje ta Cessna Citation 525 z biało-czerwoną szachownicą na ogonie. Ostatnio u nas była, w tym czasie prezydent był w Gdyni. Czyżby nowy nabytek?


sorki za OT, ale czy ona przypadkiem nie ma zlego ukladu szachownicy?
jakis czas temu byl spor o to czy nasze nowe F16 maja prawidlowy uklad kwadracikow i wyszlo w koncu na to ze bialy powinien byc w lewym gornym rogu....

kto zna prawidlowa konfiguracje?
Pozdrawiam
LAPA

---=== www.talh.pl ===---

Arek
Posty: 491
Rejestracja: sobota, 11 lis 2006, 14:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: Arek » środa, 20 gru 2006, 17:35

Sebastian Elijasz pisze:O tej mówisz?? http://lotnictwo.net/foto.php?id=121204
Jak tak to nie, ta jest prywatną maszyną.


Tak, myślałem właśnie o tej. Fajny samolocik :)

A jesli chodzi o układ szachownicy - no właśnie chyba ma niewłaściwy, w przeciwnym razie nie wiem, czy byłoby dopuszczalne (prawnie), żeby prywatny samolot nosił znaki zarezerwowane dla wojska (albo raczej - SZCZEGÓLNIE dla wojska). Publiczne korzystanie ze znaków zastrzeżonych przez dowolny inny podmiot jest zabronione, chyba że obydwa podmioty podpiszą odpowiednią umowę co do dystrybucji i korzystania z logo.
Pozdrawiam serdecznie

Arek

Awatar użytkownika
KubaN
Moderator
Posty: 3393
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 10:41
Lokalizacja: Gdańsk GDN/EPGD
Kontaktowanie:

Postautor: KubaN » środa, 20 gru 2006, 20:20

Co do szachownicy: na F16 jest nowy układ i jest on zarazem na Antku 26 jak i na innych nowych. Stary odwrotny układ jest na jakichś bardzo starych machinach.
Pozdrawiam, JN

Obrazek


Wróć do „Wydarzenia w lotnictwie wojskowym”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 47 gości