Tanie paliwow Rębiechowie

...różne na temat naszego lotniska
omd
Posty: 52
Rejestracja: poniedziałek, 04 gru 2006, 11:41
Lokalizacja: Gdańsk

Tanie paliwow Rębiechowie

Postautor: omd » wtorek, 30 sty 2007, 23:17

Czy Gdańsk ma szansę na ulokowanie u siebie bazy największej w Europie taniej linii Ryanair? Na razie na uprzywilejowanej pozycji jest Wrocław, który sprzedaje przewoźnikom na swoim lotnisku tanie paliwo. Rębiechowo, mimo sąsiedztwa siedziby Lotosu sprzedającego ogromne ilości taniego paliwa lotniczego w Szwecji i Danii, jest skazane na usługi drogiego monopolisty - Petrolotu

O potencjalnej bazie irlandzkiego przewoźnika w Polsce mówi się od ponad roku. Czym właściwie jest baza? Teoretycznie to tylko fakt nocowania dwóch lub więcej samolotów na danym lotnisku, nowe połączenia oraz kilkadziesiąt miejsc pracy dla obsługi. W praktyce to sygnał dla inwestorów z całej Europy, że w regionie można inwestować, bo czeka go szybki i intensywny rozwój. Przykładem może być lotnisko Frankfurt Hahn, w praktyce mające z Frankfurtem nad Menem tyle wspólnego, ile Bydgoszcz z Gdańskiem. Od 2002 roku, kiedy Ryanair ulokował swą bazę na lotnisku wojskowym w środku pustkowia sto kilometrów od Frankfurtu, okolica zmieniła się nie do poznania - na miejscu dawnych gospodarstw rosną centra logistyczne i biznesowe

Walka o tę inwestycje pomiędzy polskimi lotniskami nabrała szczególnego rozpędu jesienią, tuż przed wyborami samorządowymi. W prasie pojawiały się przecieki, że lada dzień Ryanair ogłosi lokalizację swojej polskiej bazy, jednak do dzisiaj do tego nie doszło. Faworyci są znani - wystarczy wejść na stronę internetową linii, by zobaczyć, że najwięcej połączeń obsługuje z Wrocławia (osiem) i z Krakowa (siedem). Trzecie miejsce zajmują wspólnie Gdańsk i Łódź z czterema połączeniami. Czy mamy więc jakieś szansę?

Firma konsekwentnie odmawia informacji na temat szans poszczególnych lotnisk, wskazując jednocześnie, jakie kryteria są dla niej istotne. Dotarliśmy do dokumentów Ryanaira, z których jasno wynika, że to koszty na danym lotnisku są zdecydowanie najważniejsze. Potwierdza to przedstawiciel przewoźnika w Europie Środkowej Tomasz Kułakowski. - Koszty są bardzo ważne. M.in. tanie paliwo stawia dane lotnisko na uprzywilejowanej pozycji - mówi Kułakowski. Co to znaczy? Tanie paliwo lotnicze można dostać w Polsce na dwóch lotniskach - w często wymienianym jako faworyt "bazowego" wyścigu Wrocławiu oraz w Rzeszowie. Na obu dystrybucją paliwa zajmują się same lotniska. W reszcie portów rządzi niepodzielnie monopol Petrolotu, czyli spółki Orlenu i Lotu.

Dlaczego nie możemy taniego paliwa mieć w Rębiechowie? W zasadzie mamy. Lotos, czyli dawna Rafineria Gdańska, sprzedaje ogromne ilości taniego paliwa gdańskiemu oddziałowi... Petrolotu oraz lotniskom w Sztokholmie i Kopenhadze. Lotos mógłby sprzedawać paliwo bezpośrednio, ale mimo podkreślanych od lat chęci linie lotnicze nadal muszą tankować u nas drogie paliwo monopolisty.

- Od lat czekamy na Lotos z otwartymi rękami - mówi Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. - Niestety, dotychczas kończyło się na deklaracjach. Konkurencja wśród sprzedawców paliwa na lotnisku z pewnością zwiększy szanse Gdańska na bazę, jak na nowe połączenia innych przewoźników.

Być może w końcu pomorski potentat przekuje deklaracje w czyny. Dziś w siedzibie Lotosu przedstawiciele firmy i władz samorządowych mają rozmawiać o wkładzie koncernu w rozwój Pomorza. - Będziemy rozmawiać z szefami Lotosu w sprawie ich wejścia na lotnisko - mówi Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Rozwój tanich linii lotniczych przekłada się bezpośrednio na rozwój regionu - dodaje. Wtóruje mu Marcin Szpak, wiceprezydent Gdańska odpowiedzialny m.in. za rozwój połączeń lotniczych. - Konkurencja jest bardzo ważna i z pewnością zwiększy atrakcyjność Rębiechowa dla przewoźników.

- Nas również martwi monopol Petrolotu na większości polskich lotnisk - mówi z kolei Marcin Zachowicz, rzecznik grupy Lotos. - Problem w tym, że w Rębiechowie cała infrastruktura paliwowa jest w rękach Petrolotu, a to bardzo utrudnia nam działanie.

Michał Tusk http://gazeta.pl

Spotter
Posty: 534
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:35
Lokalizacja: EPGD

Postautor: Spotter » środa, 31 sty 2007, 09:07

Hehm. Osobiscie jakos bym nie chcial i w sumie jakos nie widze, zeby Ryanair ulokowal u nas baze. U nas juz sie jakos dobrze Wizz rozgoscil i gdyby FR wszedle, bylby to sygnal, ze rozpoczyna sie wojna. I moim zdaniem predzej by poplynela zolto-niebieska krew a nie rozowa (jak to niektorzy rok temu wrozili Wizz'owi po wejsciu Ryan'a). I tak jak w artykule to zostalo wspomniane - Wroclaw obsluguje najwiecej polaczen FR'a i chyba najsensowniejsze jest ulokowanie bazy wlasnie tam.

Co do cen paliwa - u nas w Polsce zawsze musza byc jaja. Rok temu do projektu na UG sprawdzalem jakie sa ceny paliwa na poszczegolnych lotniskach - wszedzie takie same oferowane przez wczesniej wspomniana firme PetroLOT. Lotos ma juz dwie instalacje do pordukcji Jet A1 i w planach ma przynajmniej jeszcze jedna. Gdyby im sie udalo wejsc na polskie lotniska i faktycznie mieliby nizsze ceny, to nic innego, tylko sie cieszy - pod warunkiem, ze linie lotnicze obniza oplaty, a nie podwyzsza cen biletow.

omd
Posty: 52
Rejestracja: poniedziałek, 04 gru 2006, 11:41
Lokalizacja: Gdańsk

Postautor: omd » środa, 31 sty 2007, 11:44

Spotter pisze:Hehm. Osobiscie jakos bym nie chcial i w sumie jakos nie widze, zeby Ryanair ulokowal u nas baze. U nas juz sie jakos dobrze Wizz rozgoscil i gdyby FR wszedle, bylby to sygnal, ze rozpoczyna sie wojna. I moim zdaniem predzej by poplynela zolto-niebieska krew a nie rozowa (jak to niektorzy rok temu wrozili Wizz'owi po wejsciu Ryan'a). I tak jak w artykule to zostalo wspomniane - Wroclaw obsluguje najwiecej polaczen FR'a i chyba najsensowniejsze jest ulokowanie bazy wlasnie tam.


hhm, ale to chyba nie znaczy że nie chcesz większej ilości połączeń? oczywiście że muszą być chętni do latania, ale wg mnie przeciwskazań do powstawania baz linii lotniczych nie ma - a pojęcie baza i tak wg mnie jest bardziej medialne, jak założą bazę w pocie X to nie znaczy że nie będą latać z Y i Z


Wróć do „Ciekawostki związane z EPGD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 105 gości