Koleją na EPGD

...różne na temat naszego lotniska
Sebastian Elijasz

Koleją na EPGD

Postautor: Sebastian Elijasz » wtorek, 06 lut 2007, 14:01

Naukowcy z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa przygotowali wstępny projekt kolei metropolitalnej w Trójmieście. Główne cele to zapewnienie szybkiego dojazdu na lotnisko w Rębiechowie (a w przyszłości także do Babich Dołów) i polepszenie dojazdu z Kaszub do Trójmiasta.
W Gdańsku 5 lutego - przy okazji wizyty wiceministra transportu Mirosława Chaberka - zaprezentowano trójmiejskim samorządowcom wstępne studium wykonalności budowy kolei metropolitalnej w Trójmieście. Opracowanie - za pieniądze ministerstwa transportu, samorządu wojewódzkiego i przewoźników kolejowych - powstaje w warszawskim Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa (ostateczna wersja nie jest jeszcze gotowa).
- Problemem Gdańska, ale także całego Trójmiasta, jest to, że transport szynowy obsługuje jedynie dzielnice tzw. dolnego tarasu. Komunikację z górnym tarasem, czyli takimi dzielnicami jak Morena w Gdańsku czy Fikakowo w Gdyni zapewniają jedynie samochody, a z tego powodu mamy problem z korkami - mówił dr Andrzej Massel z CNTK, szef zespołu, który przygotowywał projekt kolei metropolitalnej.

Rozwiązaniem tego problemu ma być odbudowa linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Kokoszek. Dzięki nowemu połączeniu czas przejazdu z centrum Gdańska na lotnisko w Rębiechowie ma zajmować ok. 25 minut. Odbudowa zniszczonej w 1945 r. linii umożliwi także wprowadzenie pociągów na mocno obciążoną samochodami trasę Gdańsk - Kartuzy. Dzięki nowemu połączeniu powstałoby także coś w rodzaju kolejowej obwodnicy Trójmiasta, łączącej centrum Gdańska, Wrzeszcz, Niedźwiednik, Morenę, lotnisko, Osowę, Gdynię Wielki Kack z istniejącymi torami SKM w rejonie przystanku Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Inne założenia trójmiejskiej kolei metropolitalnej to: uruchomienie pociągów do lotniska w Gdyni Babich Dołach (lotnisko Marynarki Wojennej, które ma być w przyszłości wykorzystywane cywilnie) i budowa nowych przystanków na istniejących liniach kolejowych, bliżej zamieszkanych osiedli - np. w rejonie Karwin.
- Będziemy mocno popierać ten projekt - zapowiedział wiceminister Chaberek. Takie deklaracje złożyli także wicewojewoda pomorski Piotr Karczewski i wicemarszałek województwa Mieczysław Struk.
Podstawowym problemem jest to, że na razie nikt nie wskazał konkretnego sposobu sfinansowania tej wartej kilkaset milionów inwestycji.
- Rozwiązaniem są środki unijne - twierdzi dr Marcin Wołek, ekonomista, radny Gdyni i współautor studium CNTK. - Choć wstępne listy największych projektów na lata 2007-2013 są już gotowe, pamiętajmy, że nie zostały zamknięte i wiele może się jeszcze zmienić. Kiedy będziemy mieli gotowe studium wykonalności, będziemy mieć narzędzie, którym możemy walczyć o pieniądze na kolej metropolitalną w Trójmieście.

omd
Posty: 52
Rejestracja: poniedziałek, 04 gru 2006, 11:41
Lokalizacja: Gdańsk

Postautor: omd » wtorek, 06 lut 2007, 19:19

Odbudowa linii kolejowej Wrzeszcz - Żukowo nalezy do tych tematów w które uwierzę jak zobaczę :lol:

teraz miasto planuje wybudować ścieżkę rowerową później bęą ją zrywać 8)

Awatar użytkownika
kcsin
Posty: 97
Rejestracja: czwartek, 01 lut 2007, 22:52
Lokalizacja: Gdansk Chełm
Kontaktowanie:

Postautor: kcsin » wtorek, 06 lut 2007, 22:49

Witam , jestem nowy na forum
jest też plan doprowadzenia tramwaju, no ale to plany na jakies 30 lat chyba
tarmwaje w przyszlosci

Pitex
Posty: 607
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 00:29
Lokalizacja: EPGD / GDN
Kontaktowanie:

Postautor: Pitex » wtorek, 06 lut 2007, 23:59

Moim zdaniem tramwaj, nie zalatwi sprawy korkow w trojmiascie bo bedzie jezdzil z Gdanska dlownego na lotnisko i koniec.
Kolej ma ta przewage ze polaczyla by Gdansk zGornymi dzielnicami Gdanska i stworzyla by alternatywne polaczenie Gdanska i Gdyni, rozwiazanie chyba bardziej praktyczne.

przyb
Posty: 447
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:36
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Postautor: przyb » środa, 07 lut 2007, 09:21

Pitex pisze:Moim zdaniem tramwaj, nie zalatwi sprawy korkow w trojmiascie bo bedzie jezdzil z Gdanska dlownego na lotnisko i koniec.
Kolej ma ta przewage ze polaczyla by Gdansk zGornymi dzielnicami Gdanska i stworzyla by alternatywne polaczenie Gdanska i Gdyni, rozwiazanie chyba bardziej praktyczne.

+ otwarcie Gdańska na Kaszuby...


Wróć do „Ciekawostki związane z EPGD”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 119 gości