ILS na Polskich lotniskach

...ciekawostki związane z polskimi lotniskami
baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

ILS na Polskich lotniskach

Postautor: baku » wtorek, 20 lis 2007, 09:20

Dosc duzo sie teraz mowi o tym w shoutboxie to pozwole sobie zrobic mala kopie z pata:

kategoria 1 - urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 60 m (200 stóp) nad płaszczyzną drogi startowej przy widzialności (RVR - runway visual range) 800 m (2400 stóp). Jeżeli pas jest wyposażony w światła linii centralnej i krawędziowe, to konieczny RVR może być obniżony do 600 m (1800 stóp).
kategoria 2 - urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do wysokości 30 m nad płaszczyzną drogi startowej przy RVR 400 m (1200 stóp),
kategoria 3 - urządzenie prowadzące od granicy zasięgu do punktu przyziemienia i dalej wzdłuż drogi startowej. Ma trzy podkategorie:
3a - przy RVR 200 m (700 stóp),
3b - przy RVR 50 m (150 stóp),
3c - przy RVR równym zero.

kat 1 do RVR 800m to Gdansk, do RVR 600m to Krakow
kat 2 to Warszawa
Kat 3c to Amsterdam:)
Obrazek

jarot
Posty: 22
Rejestracja: wtorek, 21 lut 2006, 08:19

Postautor: jarot » wtorek, 20 lis 2007, 10:31

pozwolę sobie na małe sprostowanie:

rozróżnijmy pojęcia widzialność i zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej(RVR).

oraz ILS jest jedna ze składowych decydujących o kategorii drogi startowej.

Wiec:

Droga startowa z podejściem precyzyjnym, kategoria I – droga startowa instrumentalna obsługiwana przez ILS i/lub MLS i pomoce wizualne przeznaczona do operacji z wysokością decyzji nie niższą niż 60 m (200 stóp) i widzialnością nie mniejszą niż 800 m lub zasięgiem widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) nie mniejszej niż 550 m.

Droga startowa z podejściem precyzyjnym, kategoria II – droga startowa instrumentalna obsługiwana przez ILS i/lub MLS i pomoce wizualne przeznaczona do operacji z wysokością decyzji poniżej 60 m (200 stóp) lecz nie poniżej 30 m (100 stóp) i do zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 350 m.


droga startowa z podejściem precyzyjnym, kategoria III – droga startowa instrumentalna obsługiwana przez ILS i/lub MLS do powierzchni drogi startowej i wzdłuż tej powierzchni oraz:

A – przeznaczona do operacji z wysokością decyzji poniżej 30 m (100 stóp) lub gdy żadna wysokość decyzji nie ma zastosowania i przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej nie niższej niż 200 m.

B – przeznaczona do operacji z wysokością decyzji poniżej 15 m (50 stóp), lub gdy żadna wysokość decyzji nie ma zastosowania a zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej jest niższy niż 200 m lecz nie niższy niż 50 m.

C- przeznaczona do operacji gdy żadna wysokość decyzji i żaden zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej nie mają zastosowania.

za Aneksem XIV ICAO

baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Postautor: baku » wtorek, 20 lis 2007, 10:37

jarot pisze: widzialnością nie mniejszą niż 800 m lub zasięgiem widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) nie mniejszej niż 550 m.


aa... no to u nas raczej RVR wazniejszy bo przy 500 metrach widzialnosci spokojnie laduja i nawet przy 300... no to teraz wszystko wiemy.. trzeba sprawdzac RVR:)
Obrazek

LAPA
Posty: 562
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 21:37
Kontaktowanie:

Postautor: LAPA » wtorek, 20 lis 2007, 10:59

baku pisze:
jarot pisze: widzialnością nie mniejszą niż 800 m lub zasięgiem widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) nie mniejszej niż 550 m.


aa... no to u nas raczej RVR wazniejszy bo przy 500 metrach widzialnosci spokojnie laduja i nawet przy 300... no to teraz wszystko wiemy.. trzeba sprawdzac RVR:)


jak masz niski RVR to w MEATRze jest podane to jako dopisek np. R29/0400

albo aktualny METAR dla krakowa:
EPKK 200800Z 03002KT 0150 R25/0150N FZFG VV001 M03/M03 Q1023 251///50
Pozdrawiam
LAPA

---=== www.talh.pl ===---

Molger
Posty: 141
Rejestracja: piątek, 06 paź 2006, 21:56
Lokalizacja: EPGD

Postautor: Molger » piątek, 23 lis 2007, 21:22

baku pisze:
jarot pisze: widzialnością nie mniejszą niż 800 m lub zasięgiem widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) nie mniejszej niż 550 m.


aa... no to u nas raczej RVR wazniejszy bo przy 500 metrach widzialnosci spokojnie laduja i nawet przy 300... no to teraz wszystko wiemy.. trzeba sprawdzac RVR:)


czesc
kiedy widziales w Rebiechowie samolot ktory by wyladowal przy vis 500 nie mowiac o 300??????

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » sobota, 24 lis 2007, 13:41

A to co ciekawego znalezłem na wikipedii przy CATI:

An aircraft equipped with an Enhanced Flight Vision System may, under certain circumstances, continue an approach to CAT II minimums. [14 CFR Part 91.175 amendment 281]

Czyżby to tłumaczyło zachowania Wizza?

Awatar użytkownika
nze
Posty: 49
Rejestracja: poniedziałek, 11 gru 2006, 13:47
Lokalizacja: Wejherowo
Kontaktowanie:

Postautor: nze » czwartek, 29 lis 2007, 16:56

B772LR pisze:Czyżby to tłumaczyło zachowania Wizza?

Zależy jaki desperat siedzi na lewym fotelu.

METAR sobą, a widoczność w danej chwili sobą.

Podchodząc można trafić w lukę między mglistymi oparami i ujrzeć światła na 66m.
bye bye HA-LPH .. :(

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 29 lis 2007, 17:46

Chodziło mi o EVS - czyli kamerkę na podczerwień i HUD. Czy arbuzy WIZZA mają to cacko? Poczytałem w necie, że obecnie większość nowych maszyn ma to montowane. Wtedy mogą lądować przy minimach CAT II na pasie z ILS CAT I, czyli np. u nas.

Swoją drogą, obejrzecie na tej stronce jak działa ten bajer - naprawdę różnica w widzialności robi wrażenie. Są filmiki porównawcze:
http://www.kollsman.com/products/commer ... system.asp

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 29 lis 2007, 18:02

Jeszcze odpowiem sobie :), że ILS CAT IIIc nie istnieje nigdzie na świecie. Przynajmniej takie informacje znalazłem na forum airliners. Różnica między CATIIIb a CATIIIc polega na tym, że na lotnisku muszą być urządzenia umozliwiające prowadzenie samolotu po wylądowaniu do gate'a. Kiedyś takie coś było na Heathrow, i obejmowało jeden pas i kilka gate'ów. Jednak z powodu kosztów zostało zlikwidowane.
Ktoś mógłby to potwierdzić, albo zaprzeczyć bo powoli się robi mi mentlik z tym ILS-em w głowie.

Awatar użytkownika
SebolE
Posty: 371
Rejestracja: sobota, 02 cze 2007, 20:06

Postautor: SebolE » czwartek, 29 lis 2007, 18:10

Wizz to nima : http://lotnictwo.net/foto.php?id=136281
i tu widać na górze że też nic nie ma: http://lotnictwo.net/foto.php?id=136282 oczywiście jest coś innego ;)
U nas na EPGD widziałem HUD tu : http://lotnictwo.net/foto.php?id=127212
A kamerkę na podczerwień i HUD ma ten : http://lotnictwo.net/foto.php?id=131513

Awatar użytkownika
Geo
Posty: 705
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 22:11
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

Postautor: Geo » czwartek, 29 lis 2007, 19:19

Z tego co pamiętam że ILS IIIc ma KORD.
http://204.108.4.16/d-tpp/0712/00166I28C3.PDF
Tyle ze tutaj mają napisane CAT IIIc NA czyli ze nie działa :(
Jutro pogmeram tu i tam i sie dowiem moze czegoś więcej.
Obrazek

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 29 lis 2007, 19:24

Na kilku forach (airliners, airdisasters) piszą że nie ma nigdzie na świecie. Eksperymentalny system na Heathrow polegał na mini nadajnikach ILS w drogach kołowania, które prowadziły maszynę do gatów. Było to jednak tak abusrdalne (wykonano kilka lądowań w historii) że dano sobie spokój.

Także żadna linia lotnicza nie certyfikuje swoich maszyn i załóg na IIIc. Wiem, że kiedyś Tristary miały system AP, który był wstanie sam skręcać po taxiway'ach, itd. Teraz się tego niby nawet nie montuje... No nic, szukajmy dalej.

Swoją drogą, zawsze EPGD może być jedyne. Trzeba namówić władze portu. :):):)

baku
Posty: 966
Rejestracja: poniedziałek, 20 lut 2006, 19:17
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Postautor: baku » czwartek, 29 lis 2007, 20:28

Kurde no nie mowcie ze ten 3c to tzw 'polkownik' jest. ze wymyslili a nie uzywa sie. tragedia...

ale dla pociechy zobaczcie ladne podejscie na AMS w cat3

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5645656

no i w opisie jest jako autoladowanie...
Obrazek

B772LR
Posty: 193
Rejestracja: czwartek, 09 mar 2006, 18:07
Lokalizacja: 3miasto
Kontaktowanie:

Postautor: B772LR » czwartek, 29 lis 2007, 20:52

No bo możesz wylądować na AP przy CATIIIB. Po przyziemieniu musisz jednak sterować ogonem by trzymać się linii centralnej.

Awatar użytkownika
Geo
Posty: 705
Rejestracja: niedziela, 19 lut 2006, 22:11
Lokalizacja: Tczew
Kontaktowanie:

Postautor: Geo » czwartek, 29 lis 2007, 21:16

Ameryki tym nie odkryję ale moze sie komuś przydać. Sorka za fote ale skaner obraził sie na winde :roll:
http://geo.tcz.pl/lotnicze/inne/ils.jpg

Przewaliłem jeszcze przed chwilą AIP dla EHAM ale nie pisza nic o CAT IIIc tylko wspominają o samej CAT III :cry:
Obrazek


Wróć do „Lotniska w Polsce”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość