Cała Polska buduje swoje lotniska

...ciekawostki związane z polskimi lotniskami
Arek
Posty: 491
Rejestracja: sobota, 11 lis 2006, 14:05
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Cała Polska buduje swoje lotniska

Postautor: Arek » środa, 09 lip 2008, 11:14

Dziś w Gazecie Wyborczej ukazał się obszerny artykuł traktujący o rozwoju (obecnym i planowanym) portów lotniczych w Polsce w bliższej i dalszej przyszłości.

Oto fragment:

"Polska to jeden z szybciej rosnących rynków lotniczych na świecie. W tym roku przez nasze porty przewinie się 23 mln pasażerów, czyli o jedną piątą więcej niż w ubiegłym roku. Głównie dzięki tanim liniom. Ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio o 6,5 proc. rocznie. W 2030 r. z polskich lotnisk będzie rocznie korzystać ponad 80 mln pasażerów (dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego).
Na inwestycje lotnicze i nawigacyjne na lata 2007-13 Polska dostanie 650 mln euro z Unii, w tym 20 mln euro na dokończenie prac związanych z koncepcją lotniska centralnego. [...]

[..] Nowa hala lotniska Katowice Pyrzowice. Ma trzy piętra i najdłuższy w kraju, 180-metrowy taras widokowy. [...]

Katowice mają terminal, jakiego nie ma żadne lotnisko regionalne w Polsce. Planowana jest budowa trzeciego terminalu na 5 mln pasażerów rocznie i drugiego pasa startowego dla największych samolotów świata. Na rozbudowę władze portu chcą wydać 314 mln euro, połowa ma pochodzić z funduszy unijnych."

Zainteresowanych zachęcam oczywiście do oryginału.
Pozdrawiam serdecznie
Arek

Awatar użytkownika
kcsin
Posty: 97
Rejestracja: czwartek, 01 lut 2007, 22:52
Lokalizacja: Gdansk Chełm
Kontaktowanie:

Postautor: kcsin » wtorek, 26 sie 2008, 12:57

http://gdansk.naszemiasto.pl/wydarzenia/890000.html

Weszła w życie ustawa, która ułatwia przekształcanie lotnisk wojskowych na potrzeby cywilne

Do demoblilizacji przewidywane jest m.in. lotnisko Gdynia-Kosakowo.

Weszła w życie ustawa, która pomoże przekształcać lotniska wojskowe na potrzeby lotnictwa cywilnego. To znaczący krok do rozwoju kilku lotnisk w woj. pomorskim.

Konkrety? O te najłatwiej w Gdyni. Władze miasta nie ukrywają, że marzy im się stworzenie na terenie lotniska w Kosakowie portu lotniczego obsługującego kilkaset tysięcy osób rocznie, będącego nawet swoistą konkurencją dla Rębiechowa. Podobne plany wobec swojego lotniska mają też samorządowcy z Malborka, jednak w przypadku Kosakowa Ministerstwo Obrony Narodowej godzi się na przekształcenie lotniska z wojskowego na cywilne. W przypadku Malborka - nie.

Ale ustawa dotyczy jeszcze kilku innych pomorskich lotnisk. Władze województwa apelują jednak o cierpliwość. Zapowiadają, że w ciągu kilku tygodni przeprowadzą konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami. Wówczas będzie można rozmawiać o szczegółach.
"Ustawa o zmianie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego" obowiązuje od minionego piątku.

- Nowelizacja ustawy stanowi ogromną szansę na zaadaptowanie istniejącej infrastruktury lotnisk wojskowych, niewykorzystywanych do realizacji ich zadań, lotnisk współużytkowanych ze stroną cywilną, a także lotnisk przekazanych do Agencji Mienia Wojskowego, na cele cywilnego transportu lotniczego - informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Lotniska wojskowe, które mają stać się obiektami cywilnymi, wojewodowie przekazywać będą samorządowcom "w drodze darowizny w celu rozbudowy lub założenia lotniska użytku publicznego."
Wojewoda będzie przekazywać lotniska samorządom w drodze użyczenia co najmniej na 30 lat.
Co ta decyzja oznacza w przypadku województwa pomorskiego?

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zlecił zewnętrznej firmie analizę dotyczącą rozwoju sieci lotnisk cywilnych na Pomorzu. Wynika z niej, że lotniska w Kosakowie, Słupsku (dwa), Kornem, Jastarni i Borsku mają szanse w przyszłości stać się obiektami cywilnymi. W dalszym ciągu tylko do celów wojskowych przeznaczone będą lotniska w Malborku i Cewicach.
Grzegorz Mocarski, wiceszef Departamentu Rozwoju Gospodarczego w UM, koordynator programu rozwoju lotnisk w regionie, mówi, że cywilne lotniska na wojskowych terenach raczej nie powstaną w najbliższym czasie.

- To raczej kwestia kilku lat niż miesięcy - mówi Mocarski.
Przedstawiciele urzędu na wrzesień i październik zaplanowali konsultacje z władzami gminnymi oraz mieszkańcami terenów wokół lotnisk.
- W tej chwili nie znamy dokładnych zamiarów samorządowców. Za wcześnie, by dać odpowiedź, czy lotniska będą wykorzystywane np. tylko przez samoloty sportowe, czy może jakieś inne. Na pewno wiemy tyle, że do stworzenia lotnisk cywilnych dążą władze Gdyni i Malborka. O ile jednak w przypadku Kosakowa rysują się plany stworzenia lotniska pasażerskiego, o tyle w Malborku nie ma takiej możliwości - mówi Grzegorz Mocarski.
Lotnisko w Malborku, zgodnie z wytycznymi MON, musi pozostać całkowicie w gestii wojska, choć burmistrz miasta Andrzej Rychłowski zapowiada walkę do upadłego o jego "demobilizację".
Władze lotniska w Kosa- kowie wiążą z wejściem ustawy bardzo duże nadzieje.
- Pozwoli ona na możliwość przejęcia lotniska przez gminę Kosakowo oraz gminę miasta Gdynia - mówi Janusz Stateczny, prezes Portu Lotniczego Gdynia Kosakowo.

Stateczny od dawna powtarza, że chciałby, by w pierwszej kolejności lotnisko w Kosakowie obsługiwało ogólne loty pasażerskie ("drogie" linie), następnie czartery i loty towarowe. Dopiero na czwartym miejscu prezes stawia obsługę tanich linii lotniczych.
Stateczny ma nadzieję, że cywilne lotnisko w Kosakowie może obsługiwać 500-700 tys. pasażerów rocznie i zaznacza, iż chciałby, by do Kosakowa w przyszłości dotarła Kolej Metropolitalna.
W Rębiechowie w ubiegłym roku odprawiło się 1,7 mln pasażerów, plany na ten rok mówią o 2,2 mln, a plany rozbudowy przewidują możliwość obsłużenia nawet 11 mln pasażerów rocznie i doprowadzenia połączenia szynowego z Gdańska i Gdyni do Rębiechowa jeszcze przed Euro 2012.
- Jako rezerwowe lotnisko dla Rębiechowa, na które będą przylatywać kibice, traktujemy port w Bydgoszczy - mówi Michał Brandt, rzecznik projektu Euro 2012 w Gdańsku. - Ma ono ambitne plany rozwoju, poza tym do 2012 r. ma być gotowa autostrada A1 do Torunia z odgałęzieniem drogą ekspresową do bydgoskiego lotniska - dodaje Brandt.
Na listę rezerwową zostały wpisane także m.in. lotniska w Kosakowie i Malborku.
- Traktujemy je przede wszystkim jako potencjalną "bazę parkingową" dla samolotów - zaznacza Michał Brandt.
Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki

tomie_fra

Postautor: tomie_fra » czwartek, 30 paź 2008, 15:38

Dobrze chyba, bo np. w Niemczech funkcjonuje juz byle amerykanskie lotnisko wojskowe "Frankfurt-Hahn" w ten sposob od chyba juz 10 lat.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Modernizacja lotnisk

Postautor: marecki » czwartek, 06 maja 2010, 16:53

Piotr Stefaniak ("Nowy Przemysł" nr 5/2010) - 06-05-2010 10:50
Prawie wszystkie polskie porty lotnicze rozbudowują się lub modernizują. Tymczasem do otwarcia nowych lotnisk, czasami w dziewiczym terenie, szykuje się pół tuzina miast, a marzy o tym drugie tyle.
W ciągu 30 lat ruch lotniczy na świecie zwiększył się 3,5-krotnie, zaś prognozy do 2028 roku przewidują jego wzrost po kilka procent rocznie. Pomimo wojen w Zatoce Perskiej, kryzysu w Azji na początku dekady, po ataku na WTC w Nowym Jorku - w tym roku liczba obsługiwanych pasażerów będzie większa o 36 proc. w porównaniu z 2000 rokiem.

- Ruch lotniczy jest odporny na kryzysy ekonomiczne i polityczne - uważa Paul Bonnabau, menedżer ds. prognoz rynkowych w firmie Airbus, należącej do grupy EADS. - Tylko w Europie Środkowej będzie on rósł średnio o 6,4 proc.
Szacunki zapewne poprawne - nie objęły jednak zjawiska, które nie należy przecież do ekstremalnych anomalii i może się powtarzać. Pył z erupcji średniej wielkości wulkanu wstrzymał w kwietniu ruch najbardziej nowoczesnych samolotów i naraził tylko same linie lotnicze na dzienne straty rzędu 150 mln euro. Biznes zależny od natury okazał się nieprzewidywalny jak ona.

W drugim szeregu firm, które narażone są na to i inne ryzyka, stoją porty lotnicze. W Polsce obsłużyły one w ub.r. o 8,3 proc. mniej pasażerów, po wielu latach nieustannego wzrostu. To kolejna zachęta do ostrożności w planowaniu. Kto mógł przewidzieć, że w nowelizowanej ustawie Prawo lotnicze i w towarzyszącym jej rozporządzeniu zaplanuje się nałożenia na spółki zarządzające lotniskami obowiązków kontroli bezpieczeństwa wykonywanych obecnie przez Straż Graniczną.

- W przypadku Portu Lotniczego w Krakowie oznacza to konieczność zwiększenia zatrudnienia o 200 osób (pracuje dziś 400) i kosztów o 9 mln zł - mówi Jan Pamuła, prezes tego portu i Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

A minister infrastruktury szykuje rozporządzenie, w którym lotniska zostaną obciążone kosztami utrzymania kontrolerów lotów, pokrywanymi obecnie przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PANŻ). To dalsze wydatki, po kilka milionów złotych...

Inwestycje na wyrost?

Prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego z ub.r. zakładają potrojenie do 2030 roku ruchu pasażerskiego w Polsce (do 65 mln). Jest więc o co walczyć. Szczególnie, że bez trudu lotniska regionalne odebrały w ciągu kilku lat aż 56 proc. rynku, dominującemu wcześniej lotnisku w Warszawie. To zachęca do naśladowania.

Obecnie działa w kraju 11 cywilnych lotnisk komunikacyjnych użytku publicznego. Wszystkie tym różnią się od pozostałych ponad 40 lotnisk cywilnych, że mają betonowe pasy startowe, urządzenia nawigacyjne i służby kontroli ruchu lotniczego, terminal do obsługi pasażerów i ewentualnie transportu towarowego, lepiej lub gorzej rozwinięte zaplecze naziemne. Zarządzają nimi spółki, których celem jest działalność komercyjna. Największym lotniskiem im. F. Chopina w Warszawie zarządza państwowa firma - PP Porty Lotnicze. W pozostałych portach gospodarzą działające w formie kapitałowej spółki prawa handlowego, gdzie głównym udziałowcem są samorządy, a mniejszościowym PPPL.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Uwaga-to ryzyko !

Postautor: marecki » piątek, 07 maja 2010, 17:23

Uwaga na nadmierną rozbudowę lotnisk - to ryzyko!
Nowy Przemysł - 07-05-2010 10:26
Dalszy rozwój polskiego rynku przewozów pasażerskich będzie zasilany w największym stopniu przez rozwijające się sektory przewoźników niskokosztowych i czarterowych (LCC). Siłą rzeczy, wpływać to będzie na rozwój infrastruktury lotniskowej - komentuje Bartosz Baca z zespołu ds. sektora lotniskowego PricewaterhouseCoopers
Z drugiej jednak strony nasilająca się dominacja przewoźników niskokosztowych, przy jednocześnie słabnącej pozycji narodowego przewoźnika, powodować będzie postępującą zależność regionalnych portów lotniczych od tych pierwszych. Jest to o tyle niepokojące, że przewoźnicy LCC znacznie łatwiej zmieniają swoją siatkę połączeń lub likwidują połączenia niż przewoźnicy tradycyjni.

Co więcej, taki profil rynku utrzymujący się w najbliższych latach ugruntować może sytuację, w której polskie lotniska, chociaż nominalnie obsługują coraz więcej pasażerów, to jednak dysponują ubogą ofertą połączeń długodystansowych oraz ograniczoną możliwością konkurowania z innymi europejskimi lotniskami - uważa Bartosza Baca.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Rozwój lotnisk

Postautor: marecki » środa, 16 cze 2010, 21:00

Śląskie. 25 mln zł na rozwój lotnisk lokalnych w ciągu 5 lat
PAP - 16-06-2010 17:49
Nakłady rzędu 25 mln zł na rozwój siedmiu lokalnych lotnisk przewiduje samorząd woj. śląskiego w przyjętej w środę przez regionalnych radnych "Koncepcji samorządu woj. śląskiego w zakresie wspierania rozwoju sieci lotnisk lokalnych".
Koncepcja zakłada stworzenie sieci konkurencyjnych lotnisk lokalnych, uzupełniających ofertę międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach głównie w zakresie ruchu biznesowego, sportowego, rekreacyjnego i prywatnego, a także ruchu sanitarnego i służb porządku publicznego.

Na ten cel w ciągu najbliższych 5 lat samorząd woj. śląskiego zamierza przeznaczyć 25 mln zł - po 5 mln zł każdego roku. Wiadomo, że istniejąca sieć siedmiu działających w regionie lotnisk lokalnych wymaga modernizacji.
Ponieważ jednak samorząd wojewódzki według obecnie obowiązującego prawa nie może wspomagać lotnisk zarządzanych przez aerokluby czy firmy bezpośrednio, na razie zamierza organizować konkursy dla samorządów na dofinansowanie zadań związanych z tzw. inwestycjami okołolotniskowymi.

Zgodnie z koncepcją, samorządy, na terenie których znajdują się lotniska lokalne, mogą ubiegać się o wsparcie na przygotowanie: parkingów, dróg bezpośrednio biegnących do lotniska oraz ułatwiających skomunikowanie lotniska z kolejami i głównymi trasami, a także budowę: postojów taksówek, ścieżek rowerowych, parkingów rowerowych, centrów logistycznych i stref aktywności gospodarczej.

Wsparcie dla zarządców lotnisk lokalnych ma być udzielane w myśl ustawy Prawo lotnicze. Problem wynika jednak z faktu, że obecnie środki publiczne, czyli m.in. samorządu wojewódzkiego, mogą trafiać jedynie do tzw. lotnisk użytku publicznego. Warunki tego statusu spełniają obecnie tylko największe porty lotnicze, m.in. Pyrzowice. Nadzieja w nowelizacji ustawy Prawo lotnicze, której procedowany w Sejmie projekt zakłada możliwość szerszego wsparcia inwestycji w mniejszych portach lotniczych ze środków publicznych.

W ten sposób woj. śląskie planuje po ew. zmianie Prawa lotniczego wspierać m.in. budowę utwardzonych pasów startowych, dróg kołowania i płyt postojowych, inwestycje w sprzęt dozorowania, łączności, systemów oświetlenia umożliwiających lądowanie samolotów w nocy i w ograniczonej widoczności, czy też modernizację stacji paliw lotniczych, systemów bezpieczeństwa i ochrony lotnisk, a także pomieszczeń dla służby lotniskowej, hangarów, magazynów cargo, stanowisk przeładunkowych dla ciężarówek i ekranów akustycznych.

W prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego rejestrze polskich lotnisk znajduje się obecnie 12 portów lotniczych (warszawskie Okęcie i 11 regionalnych) oraz 42 lotniska lokalne, z czego 36 to lotniska aeroklubowe, cztery przemysłowe i jedno prywatne.

W woj. śląskim, poza portem lotniczym Katowice w Pyrzowicach, lotniska lokalne znajdują się w Bielsku-Białej - Aleksandrowicach, Gliwicach - Trynku, Rybniku - Gotartowicach, Katowicach - Muchowcu oraz Międzybrodziu Żywieckim (Żar), a lądowiska: w Rudnikach koło Częstochowy i w Kaniowie koło Czechowic-Dziedzic.

Według danych z Koncepcji na lotnisku w Bielsku-Białej wykonywanych jest ok. 12 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie, w Gliwicach ok. 7 tys., w Rybniku kilkanaście tysięcy, w Katowicach 10,7 tys., na lotnisku Żar ok. 6 tys., ok. 11,5 tys. w Rudnikach i 1,4 tys. w Kaniowie.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Inwestycje na śląsku

Postautor: marecki » środa, 23 cze 2010, 11:33

Śląskie inwestuje w małe lotniska
Dziennik Gazeta Prawna - 23-06-2010 07:17
25 mln zł da samorząd województwa śląskiego na rozwój siedmiu lotnisk zarządzanych przez aerokluby - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Lokalne samorządy przez 5 lat będą dostawały pieniądze na inwestycje okołolotniskowe. Mają za nie powstawać drogi biegnące do lotnisk i ułatwiające skomunikowanie ich z transportem szynowym i drogowym.

Jak czytamy w "DGP" małe lotniska mają uzupełnić Pyrzowice w zakresie ruchu biznesowego, sportowego i rekreacyjnego. Rynek biznesowego ruchu lotniczego rozwija się o 30-40 proc. rocznie. Najwięcej operacji lotniczych ruchu biznesowego ma miejsce właśnie na Śląsku.

Czytaj więcej: lotniska | transport lotniczy

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Współpraca portów lotniczych

Postautor: marecki » środa, 07 lip 2010, 09:53

Polskie porty lotnicze będą współpracować przed Euro 2012
wnp.pl (Marcin Szczepański) - 06-07-2010 13:15
Przedstawiciele PL.2012, czterech portów lotniczych miast gospodarzy, czyli Warszawy, Poznania, Gdańska i Wrocławia oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej powołali National Airport Forum.
Forum ma przygotować polskie porty lotnicze do przyjęcia zwiększonej liczby pasażerów - kibiców w czasie trwania turnieju. - Śledzimy doświadczenia UEFA i FIFA w obsłudze pasażerów-kibiców, którzy przylatują na imprezy sportowe. Obserwujemy także zmiany w prawodawstwie. Chcemy przygotować porty lotnicze pod względem logistycznym, żeby turniej w czerwcu 2012 roku przebiegł dla pasażerów w sposób jak najbardziej przyjazny - wyjaśnia krajowy koordynator ds. lotnisk Tomasz Szymczak.

Utworzenie Forum na poziomie krajowym stanowi zakończenie procesu powstawania takich organizacji w każdym z czterech portów lotniczych Miast Gospodarzy turnieju.

Forum stawia sobie również za cel współpracę z przedstawicielami ukraińskich portów lotniczych. - Chcemy przedyskutować z nimi sprawy praktyczne i organizacyjne dotyczące obsługi pasażerów, a także podzielić się doświadczeniami z obserwacji różnych wydarzeń sportowych i zaplanować współpracę do końca 2012 roku - dodał Szymczak.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Nie, dla lotnisk

Postautor: marecki » wtorek, 20 lip 2010, 11:30

Samorządy już nie chcą lotnisk

Fot. Morguefile.com
W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego na rozpatrzenie czeka tylko jeden wniosek o założenie portu lotniczego.

Jeszcze rok temu zanosiło się na szybkie rozpoczęcie prac przynajmniej w siedmiu nowych lokalizacjach. Projekty miały ruszyć z kopyta, gdy we wrześniu 2009 r. Ministerstwo Obronz Narodowej podarowało samorządom tereny dawnych lotnisk wojskowych w Białej Podlaskiej, Pile, Nowym Mieście nad Pilicą, Szczytnie-Szymanach, Gdyni-Kosakowie, Radomiu i w Sochaczewie. Z tej grupy procedury w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego rozpoczął tylko Sochaczew, któremu urząd wydał promesę zezwolenia na otwarcie lotniska – podaje „Dzienik Gazeta Prawna”.

Na tym etapie zatrzymały się też Świdnik i Kielce. Formalnych procedur w nie rozpoczęły samorządy Zegrza Pomorskiego, Legnicy, Kamienia Śląskiego, Redzikowa koło Słupska, Krywlan koło Białegostoku, Suwałk czy Niedźwiadów w okolicach Lublina, gdzie też planowano utworzenie lokalnych lotnisk.

Zdaniem ekspertów samorządom przeszła ochota na otwieranie nowych lotnisk, gdy przeprowadziły analizy kosztów. Na początek potrzeba przynajmniej 100 mln zł, a przez kolejne lata utrzymanie kosztuje kilka, kilkanaście milionów złotych. Tymczasem w kasach samorządów brakuje pieniędzy, a unijne dotacje na pewno dostanie tylko osiem największych krajowych portów: Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Rzeszów i Szczecin.

Być może coś drgnie z nowymi lotniskami, gdy do projektów włączą się do inwestorzy prywatni – uważa „Dziennik Gazeta Prawna”Nie chcą lotnisk

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Lepsza dynamika lotnisk

Postautor: marecki » czwartek, 29 lip 2010, 16:44

Lepsze wyniki pracy portów lotniczych
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 29-07-2010 12:37
W pierwszym półroczu tego roku polskie porty lotnicze obsłużyły 9,1 mln pasażerów, czyli o 5,4 proc. (466 tys.) więcej niż rok temu – informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Najlepiej radziły sobie porty regionalne, w tym: Rzeszów Jasionka (wzrost o 20,1 proc.), Gdańsk im. L. Wałęsy (wzrost o 16,9 proc.) oraz Wrocław Strachowice (+16,3 proc.), a także niewielkie lotnisko w Babimoście (wzrost o 23,5 proc.). Łącznie porty regionalne obsłużyły blisko 5,2 mln pasażerów, tj. o 7,3 proc. więcej aniżeli w tym samym okresie roku ubiegłego.

Dzięki wyższej dynamice rozwoju w stosunku do Lotniska Chopina w Warszawie (wzrost o 2,9 proc.), porty regionalne zwiększyły swój udział w rynku z 56,3 proc. w całym roku 2009 do 57,1 po I półroczu br.
ULC podkreśla, że zaobserwowane ożywienie w ruchu pasażerów nabierało dynamiki z każdym miesiącem począwszy od IV kwartału ubr., osiągając w czerwcu br. wzrost prawie o 13 proc. Dla porównania, według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) ruch pasażerski na świecie wzrósł w czerwcu br. o prawie 12 proc. Wyjątkiem był kwiecień, w którym z powodu pyłu wulkanicznego ruch na polskich lotniskach spadł o ponad 11 proc. w stosunku do kwietnia roku 2009.

ULC ocenia, iż wysoka dynamika ruchu powinna się utrzymać także w całym trzecim kwartale br

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Nowy sygnał "bezpieczny lot"

Postautor: marecki » wtorek, 03 sie 2010, 08:26

Lepsze naprowadzanie samolotów na pas
wnp.pl (PS) - 02-08-2010 13:02
European Satellite System Provider (ESSP) wprowadza do użytku operacyjnego w Polsce nowy sygnał „bezpieczny lot” (Safety of Life-SoL), jako uzupełnienie systemu nawigacji satelitarnej GPS poprzez system EGNOS – informuje Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Usługa ta oznacza możliwość wprowadzania operacji podejść do lądowania z prowadzeniem pionowym (Approach with Vertical guidance – APV-I), podobnych do podejść według ILS (Instrument Landing System), czyli radiowego systemu nawigacyjnego, który umożliwia lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności i niskiego pułapu chmur.

Wprowadzanie SoL nastąpi w kilku etapach. Od dziś do 31 października 2010 w okresie próbnym usunięty zostanie z sygnału EGNOS komunikat MT0. Oznacza to, że operatorzy posiadający na pokładach statków powietrznych odbiorniki z funkcją SBAS mogą otrzymywać poprawki do sygnałów GPS i sygnał integralności z EGNOS. Od 1 listopada br. przewiduje się dostępność pełnych możliwości usługi SoL.

Wdrożenie tego systemu wprowadzi znaczącą zmianę w wykorzystaniu przestrzeni powietrznej Europy i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi powietrznej, podkreśla ULC.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Bagicz k. Kołobrzegu

Postautor: marecki » czwartek, 05 sie 2010, 07:42

Powstanie nowe lotnisko cywilne
wnp.pl (PS) - 04-08-2010 11:38
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał zezwolenie na założenie lotniska w Bagiczu k. Kołobrzegu.
Zgodnie z wnioskiem zakładającego, będzie to lotnisko z podejściem do lądowania nieprzyrządowym (nawigację prowadzi się wtedy na podstawie wzrokowego rozpoznania charakterystycznych obiektów na ziemi) i ze sztuczną drogą startową. Na lotnisku będą mogły lądować samoloty turystyczne i biznesowe.

- Nazwy inwestora nie mogę ujawnić – powiedziała nam Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy ULC.

Wiadomo jedynie, że jest to spółka z o.o., mająca siedzibę w Ustroniu Morskim.

Lotnisko w Bagiczu powstało w latach 1935-1939, z przeznaczeniem do celów wojskowych. Pierwotnie służyło jako baza dla lotnictwa bombowego. Od marca 1945 roku lotnisko i przylegające do niego osiedle garnizonowe Podczele przejęła Armia Czerwona. Po 1966 r. na lotnisku rozpoczęto budowę nowoczesnych schrono-hangarów oraz obiektów na broń masowego rażenia, a jednocześnie rozbudowano pasy startowe, mogące obsługiwać największe samoloty transportowe oraz bombowce strategiczne. W 1989 r. do Bagicza przeniesiono pułk lotnictwa śmigłowcowego.

Rosjanie opuścili tę bazę w 1991 r., a lotnisko przejęły gmina Ustronie Morskie i miasto Kołobrzeg. We wschodniej części dawnej bazy wojskowej działa Aeroklub Bałtycki.

marecki
EPGD Spotters
Posty: 852
Rejestracja: sobota, 25 lut 2006, 10:22
Lokalizacja: Gdańsk

Inwestycje lotnisk .

Postautor: marecki » poniedziałek, 13 wrz 2010, 09:34

Wielkie inwestycje polskich lotnisk
Rzeczpospolita - 11-09-2010 08:47
Ba wszystkich polskich lotniskach prowadzone są obecnie inwestycje warte łącznie 4,5 mld zł - pisze "Rzeczpospolita" powołując się na wypowiedź wiceministra infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza.
I choć polskie lotniska jeszcze nigdy nie miały do dyspozycji takich pieniędzy, to jest to kropla w morzu potrzeb. Zdaniem ekspertów, jeśli ruch lotniczy w Polsce dorówna poziomowi starych członków Unii Europejskiej, to będzie z niego korzystało cztery razy więcej pasażerów niż teraz. A to oznacza, że lotniska są zdecydowanie za małe. Najpewniej konieczna będzie m.in. budowa centralnego portu lotniczego.

Jednak jak mówi minister Jarmuziewicz budowa lotniska, które będzie mogło obsługiwać ok 50 mln osób rocznie, to inwestycja której realizacja zajmie co najmniej 8 lat i będzie kosztować kilkanaście mld zł. Polski w najbliższych latach nie będzie stać na taki wydatek i dlatego konieczne może być znalezienie inwestora prywatnego.

Obecnie trwają analizy, które mają odpowiedzieć na pytanie, czy w Polsce jest miejsce na centralny port lotniczy i gdzie powinien on powstać


Wróć do „Lotniska w Polsce”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości